Donkere wolken - Reisverslag uit Eichstätt, Duitsland van Jeanet Kees - WaarBenJij.nu Donkere wolken - Reisverslag uit Eichstätt, Duitsland van Jeanet Kees - WaarBenJij.nu

Donkere wolken

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Jeanet

29 Augustus 2019 | Duitsland, Eichstätt

In tegenstelling tot alle voorgaande dagen worden we wakker met bewolking. Was ook voorspeld, maar toch. Maar mijn moeder zei altijd al, en gisteren onze dochter ook al: “Wie het weer ontziet, die meent het niet”.
Dus vroeg vertrekken want vandaag hebben we flinke afstand voor de boeg. Bovendien hebben we gisteren voor de zekerheid al een hotel geboekt. In Eichstätt. Dat is meer dan 90 km fietsen, maar dat past prima in onze planning om over 2 dagen in Regensburg aan te komen. Tenslotte hadden we gisteren een halve rustdag.
Half negen op de fiets. Donkere wolken voor ons. Na 15 km worden ze heel erg donker. Er is onweer voorspeld en inderdaad voor ons zien we de lichtflitsen al. Daar houden we niet van. We fietsen door, we moeten wel want hotel is al geboekt.
Het is toch weer een heuvelachtig parcours.
De Romeinen vonden die Altmühl die hier ontspringt kennelijk nog niet goed genoeg als grens. Het is hier ook niet veel meer dan een sloot. Ze vonden een grens een stuk over de heuvels geschikter, met goede uitzichten bovenop. Die grens=route volgen wij dus. Dat levert nog een paar flinke kuitenbijters op, zoals 600m 7-9% heuvel op, met wind tegen, dat testte de conditie weer aardig.
Het onweer trekt weg, om half één krijgen we lichte regen. Is ook voorspeld, ook voor later in de middag. Maar na de regen krijgen we toch zonneschijn en hebben we een heerlijke tocht over fietspaden langs de Altmühl, want daar zijn we weer bij aangekomen. We kunnen zelfs nog uitrusten op het kleedje dat we bij ons hebben. Wel één nadeel: als je éénmaal lekker ligt, kost het opstaan wel heel veel moeite.
Om 17:30 komen we aan bij ons hotel, toch maar mooi 94 km afgelegd vandaag. We zoeken gelijk een terras op. Biertje, wijntje en voor de 3e keer deze vakantie schnitzel, met preiselbeeren en gebakken aardappelen. Heerlijk hier. We zijn geluksvogels.

NB: Bijna elke stad ontvangt ons via wonderschone Middeleeuwse stadspoorten. Op de foto die van Effingen en van Weissenburg.

• 29 Augustus 2019 - 21:45

Bouwien:

Dat was dus even hard werken vandaag!! Maar jullie hebben het weer gedaan!!!Knap!!
    Nog 2 dagen en je tikt Regensburg aan! REGENsburg! Het zal geen toeval zijn dat het nu gaat regenen! :-((
    Wat ons ook opviel: de fietspaden zijn daar van gravel! Eerst veel stof en daarna regen: we hebben de fietsen in Regensburg gewassen bij een autowasplaats!
    Wij hadden daar dus ook regen! Maar het wordt vast wel weer droog, na regen enz!
    Morgen passeer je de A9, afgelopen zaterdag ” vlogen” we daar nog over!
    Weer veel fietsplezier morgen!
    Gr.

• 30 Augustus 2019 - 08:59

Nienke:

goeiemorgen fietsvrienden.
    ja Regensburg doet zn naam eer aan. REGEN....
    knap hoor ...doorstumpen.... =fietstaal....
    ik ga vanavond naar Friesland. mn zus logeerde hier. rijdt mee. morgen zeilen.
    nog een dagje mooi weer.
    veel fiets plezier.
    nienke

• 30 Augustus 2019 - 15:05

@p:

Ik had het stil gehouden. Jij een bier en een witte wijn (foto 2) en voor Jeanet alleen een watertje.
    Nog even doortrappen en je hoort de Schöne Blaue ruisen. De vele (vaak) nieuwe waterkeringen in de plaatsen aan de rivier vallen op. Jaren geleden was de Donau minder schön, erg woest en vooral grauw. Precies Die Schöne Graue......
    Vergeet je kleedje niet.

• 30 Augustus 2019 - 15:09

@p:

ps. ...ik kan haast niet geloven dat jullie - zie Reisdetails - tot 31 december doorfietsen. Hoe moet dat dan met de wvmn-kascontrole?

• 30 Augustus 2019 - 15:57

Nel:

Heel leuk verslag Jeanet en Kees, heb weer bewondering voor jullie. Ik zie dat bellen tot volgend jaar moet wachten. :)

• 30 Augustus 2019 - 16:34

Kees:

@p, over de wvmn-kas: dit is je kans om het op een akkoordje te gooien met Koos ;-)

• 30 Augustus 2019 - 17:36

Ton Bos:

Lieve Jeanet en Kees, wat een mooie reis maken jullie en wat een kleurrijke teksten, wij “volgen” jullie verslag met een regelmaat. Jullie reis doet ons denken aan onze fietsreis eerder van Basel naar NL. Geniet van de reis en van elkaar en bovenal doe voorzichtig! Hartelijke groeten, Marjan en Ton